Chaber Bławatek

Chaber bławatek (Centaurea cyanus)

Do celów leczniczych wykorzystuje się  kwiat chabru bławatka – Flos Cyani. Należy go przechowywać w szczelnym opakowaniu w miejscach suchych i zacienionych, gdyż w przciwnym razie szybko traci barwę i działanie lecznicze. Kwiaty chabru zawierają glikozydy antocyjanowe(np. cyjaninę – do 0,7% i pelargonidyne), ponadto  flawonoidy, związek goryczowy centaurynę, heterozyd cichorynę oraz sole mineralne obfitujące w mangan. Wodne wyciągi z kwiatów chabru wywierają dość silne działanie moczopędne. Wykazują również  łagodne działanie żółciopędne oraz przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, wykorzystywane w niektórych chorobach oczu.

Napary z kwiatw chabru stosuje się doustnie w przwlekłych, mało nasilonych chorobach nerek, połączonym ze skąpym wydalaniem moczu oraz obrzękach spowodowanych zatrzymaniem wody i soli w ustroju. Pomocniczo w stanach zapalnych kłębków i miedniczek nerkowych, a także w kamicy nerkowej. Natomaist wraz z innymi ziołami również w niedostatecznym przepływie żółci do dwunastnicy. Zewnętrznie stosuje się napar z kwiatów chabru w postaci przymoczek w zapaleniu brzegów powiek oraz spojówek, a także w nadwrażliwości na intensywne promieniowanie słoneczne. Ponadto do zmywania owłosionej skóry głowy w łupieżu i grzybicy.

Napar z chabru:

1 łyżkę kwiatów chabru zalać 1 szklanką wrzącej wody i naparzać 15 min pod przyryciem. Odstawić na 15 min i przecedzić. Pić 2 razy dziennie po pół szklanki między posiłkami jako środek maczopędny w chorobach zapalnych nerek.  Ten sam napar można stosować zewnętrznie do przymoczek na oczy i zmywania głowy.

Napar na oczy:

Zmieszać 4 łyzki kwiatów chabru, 3 łyżki ziela świetlika i 2 łyżki kwiatów rumianku.  Zalać 2 łyżki miesznki 1 szklanką wrzącej wody i naparzac pod przykryciem 15 min. Odstawic na 15 min i przecedzić. Przykładać ciepłe przymoczki  na oczy w stanach zapalnych kilkakrotnie w ciągu dnia.

2 uwagi do wpisu “Chaber Bławatek

  1. bardzo ciekawe te roślinki, skąd się tak dobrze na tym znasz? Bardzo mnie ten temat interesuję, bo zamierzam zamieszkać na totalnej głuszy, prowadzić gospodarstwo organik i do tego zbierać różne takie roślinki; pozdrowionka

  2. ja się ziołami interesuje już od dzieciństwa, jako mała dziewczynka chodziłam po łąkach i zbierałam kwiatki🙂 a potem jako nastolatka założyłam sobie zeszyt (który mam do dziś) gdzie wklejałam wycinki z gazet na temat ziół i warzyw, owoców, jakieś ciekawostki na temat zdrowia itd. zapisywałam a raczej przepisywałam kawałki ksiązek z biblioteki na temat ziół itd. kupiłam też kilka takich książek i wszystkie info jakie zamieszczam tu na blogu pochodzi z tych źródeł, oczywiście korzystam też ze stron internetowych..
    a co do mieszkania w głuszy i mieć eko gospodarstwo to też moje marzenie🙂 i tu zaczynam myśleć o jednej z moich ulubionych książek, może czytałas „Walden czyli życie w lesie” H.D. Thoreau

Skomentuj

