Szampon z mydlnicy

2 łyżki sproszkowanych, suszonych korzeni mydlnicy lekarskiej i łyskę suszonych ziół (może to być np. pokrzywa, szałwia, rozmaryn, rumianek, lipa), zalewamy szklanką wrzątku. Składniki te pozostawiamy pod przykryciem na 10-15 minut. Po przecedzeniu płynem tym myjemy włosy. Oczywiście nie zrażajmy się tym, że taki szampon z mydlnicy będzie się słabo pienił, ale po co nam obfita piana- ważne jest, aby dobrze mył i pielęgnował włosy.

Reklamy

Odżywka do włosów z oliwy z oliwek i łopianu

Odżywka ta wzmacnia włosy, usuwa łupież, zapobiega łysieniu. Nadaje się szczególnie do włosów zniszczonych farbami, łamliwych, kruchych, o rozdwajających się końcach, suchych lub przesuszonych.  2-3 łyżki sproszkowanych korzeni łopanu zalewa się na 14-15 dni szklanką oliwy z oliwek w czystym słoiczku. Słoiczkiem często potrząsamy, aby całość dobrze się wymieszała. Przecedzoną oliwkę stosujemy do wcierania w całą skórę głowy na 20-30 minut przed myciem.

Odżywka do włosów z drożdży i ziół

Szczególnie polecana do włosów słabych, zniszczonych i zmatowiałych. Garść świeżych drożdży piekarniczych (lub jeszcze lepiej winnych) kruszymy dokładnie w niewielkiej miseczce, potem dodoajemy do tego 1-2 łyżki soku z cytryny i 4-5 łyżek mocnego naparu ze skrzypu polnego lub pokrzywy. Całość nanosimy na lekko zwilżone ciepłą wodą włosy. Głowę okręcamy woreczkiem foliowym i owijamy ręcznikiem.Po 20 minutach odżywkę spłukujemy ciepłą wodą, a następnie myjemy włosy. Sysytematyczna kuracja daje znakomite efekty.

Odżywka do włosów z chrzanu

Okazuje się, że znany u nas dobrze chrzan może być znakomitym kosmetykiem do pielęgnacji włosów. Ucieramy na nierdzewnej tarce świeże korzenie chrzanu. 2-3 łyżki uzyskanej miazgi nonosimy na włosy zwilżone ciepłą wodą i wcieramy nieco w skórę głowy. Później głowę otulamy woreczkiem z foli i siedzimy w ciepłym miejscu. Po upływie 8-10 minut odżywkę dokładnie spłukujemy ciepłą wodą, a po godzinie myjemy włosy. Odżywkę stosujemy zwykle raz w tygodniu. Po takiej kuracji włosy lśnią, stają się mocniejsze, ginie łupież. Chrzan wpływa też korzystnie na ukrwienie skóry głowy i pobudza porost włosów.

Mikro- i makroelementy

Dzisiaj o biopierwiastkach. Występują w organizmie w większych ilościach (fosfor, wapń, magnez, chlor, siarka, sód, potas, żelazo) lub w minimalnych jako tzw. pierwiastki śladowe ( miedź, cynk, molibden, jod, mangan, kobalt, fluor). Jednak zanieczyszczenie środowiska, różne choroby, stres czy też nieprawidłowa dieta sprawiają, że cierpimy na ich niedobory, co odbija się niekorzystnie na naszym zdrowiu. Warto więc wiedzieć, które z nich są najważniejsze dla naszego organizmu.

Magnez jest niezbędny do prawidłowej pracy nerwów i mięśni. Wpływa korzsynie na układ sercowo-naczyniowy oraz funkcjonowanie serca. Ma właściwości przeciwstresowe, pomaga w zwalczaniu depresji. Pomaga też w utrzymaniu zdrowych zębów. Jego źródłem są: grube kasze, płatki owsiane, warzywa liściaste, banany, orzechy, migdały oraz figi.

Wapń stanowi główny budulec kości i zębów, utrzymuje prawidłową pracę serca, łagodzi bezsenność. Jego niedobór powoduje krzywicę oraz osteoporozę. Źródłem wapnia jest soja, rośliny strączkowe, orzechy i brokuły.

Sód zapewnia prawidłową czynność mięśni i nerwów, w czasie upałów zapobiega przegrzaniu i udarowi słonecznemu. Jego nadużywanie (w soli kuchennej) sprzyja nadciśnieniu tętniczemu. Jego źródła  to: marchew, buraki, płatki kukurydziane.

Potas ułatwia koncentrację polepszając zaopatrzenie mózgu w tlen. Pomaga w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii, pomaga w leczeniu alergii. Znajduje sie w owocach cytrusowych, otrębach pszennych, pomidorach i ziemnaikach.

Jod  jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, wywiera wpływ na procesy wzrostu, poprawia sprawność umysłową, pomaga w spalaniu nadmiernych ilości tłuszczu. Ułatwia też utrzymanie zdrowej skóry, włosów, paznokci oraz zębów.

Magnez współdziała najlepiej z witaminą A, wapniem i fosforem, a wspomaga wchłanianie sodu, potasu oraz witaminy C. Potas wraz z sodem reguluje równowagę wodną organizmu i utrzymuje prawidłowy rytm serca.